Thursday, June 13, 2013

Manfaat mengenakan Peci & Kopiah


            Sobat pembaca sekalian, saya ingin menceritakan bagaimana manfaat Peci bagi diri saya dan seorang muslim tentunya. Ternyata banyak sekali fadhilah-fadhilah dan kebaikan-kebaikan yang saya bisa dapatkan ketika mengenakan peci. 


            Seiring berjalannya waktu, rambut saya ini semakin memanjang (tentunya rambut yang tumbuh dikepala lho yah). Biasanya disaat sholat rambut ini menutupi dahi saya ketika sujud, kejadian seperti ini sungguh membuat tidak nyaman dan tidak khusuk dalam menjalani sholat. karena dahi adalah salah satu bagian anggota badan yang dilarang untuk ditutupi rambut saat sujud berlangsung, inilah sebab nabi ketika sholat mengenakan sorban dan sejenisnya. Karena kita hidup di Indonesia, mungkin peci adalah penutup kepala yang cocok dan menjadi ciri khas dikehidupan masyarakat Indonesia.

            Selain sebagai penutup kepala saat sholat, mengenakan peci juga adalah salah satu bukti kecintaan pada beliau Nabi Muhammad SAW, barang siapa yang cinta akan nabi maka seseorang itu harus membuktikan kecintaannya itu dengan menjalankan apa yang telah dicontohkannya (disunnahkannya). Jangan sampai malu lah ketika mengenakan apa-apa yang Nabi sunnahkan. Sebagai seorang yang bener-bener muslim, tunjukan bagaimana jati diri muslim yang sesungguhnya. Massa kita kalah sama orang-orang munafik, mereka mengaku islam tetapi tidak pernah menjalankan syariat islam, mereka sudah tidak mempunyai malu dan menunjukan kemunafikan mereka, mereka tidak ada rasa malu. Kita yang bener-bener muslim masa tidak mau menunjukan kemusliman kita, seharusnya malu donk kita kan buak orang munafik.
Dalam muqoddimah-muqoddimah tausiyah, istiqomah dalam menjalankan sunnah-sunnah Nabi sering sekali di doa’kan oleh sang Khotib agar mendapat sholawat Alloh (Sholawat dalam Artian selamat). Maka dari itu kiranya senang sekali jika kita termasuk orang-orang yang istiqomah. 

Penekanan tentang pemakaian penutup kepala oleh di dalam linkungan Sunnah Nabi S.A.W dan yang dipraktikkan oleh Sahabat (R.Anhum) dan Tabieen.
1.“hazrat Ibnu Umar R.Anhu meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W menggunakan penutup kepala berwarna putih.” (tabrani)
(Allama suyooti rah. telah menulis di dlm kitab Jamius Sagheer yang mana sanad Hadith ini ialah hassan.komentator kitab jamiu`s sagheer,Azzezi telah memahami penulisan Allama suyooti ramatullah alaih.)
(As-Sirajuul Muneer,jilid ke-4 mukasurat 112)
2. “telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar R.Anhu bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih.”(mujamul kabeer dari tabrani)
(terdapat kemusykilan kepada salah seorang perawi,Abdullah Ibnu Khirash,pada hadith ini.Ibnu Hibban telah menulis bahawa dia dipercayai tetapi mungkin ada juga belaku sedikit kesilapan.Muzakarah pada Muhaddith ialah bahawa beliau perawi hadith yang lemah manakala para perawi lain adalah boleh dipercayai.
(Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 mukasurat 124)
3.”telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih.”
(ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-mukasurat 155)
(Tabrani telah melaporkan bahawa di dalam mujamal aw`sat daripada gurunya Muhammed Ibnu Haneefa Waasiti.Walaubagaimanapun ia didapati lemah)
(Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 mukasurat 124)
4.Abu Sheikh melaporkan dari Ibnu Abbas R.Anhu bahawa Nabi S.A.W mempunyai 3 penutup kepala sepanjang kehidupannya.
(Bajhul Majhood,jilid ke-6,mukasurat 52)
5”.di dalam “mukhtasar”,kehidupan Nabi S.A.W,terdapat 3 jenis penutup kepala yang didapati,petama ialah seperti rupa kopiah yang mana di dalamnya mempunyai garisan padanya.yang kedua ialah yang diperbuat daripada kain hibarah dan yang ketiga ialah penutup kepala yang menutupi telinga,yang mana selalunya Baginda memakainya di dalam safar (perjalanan dan semasa namaaz.”
6.”Hazrat Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih yang mana berbentuk rata dan menutupi dan mengikuti bentuk kepalanya.”
(Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah)
(Faizuul-Kadeer,jilid ke-5,mukasurat 246)
7.”Nabi S.A.W telah berkata bahawa muhrim (orang di dalam ihram),janganlah memakai kurta,seluar,serban dan “burnus”(sejenis bentuk penutup kepala)(Baginda tidak akan memakai pakaian jenis ini pada masa itu).”
(Bukhari Shareef jilid 1,mukasurat 209,dan jilid ke-2 mukasurat 864)
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
8.Riwayat oleh Ibnu Abbas telah diterangkan (rujuk no.29) yang mana subjek berkaitan,iaitu bahawa Nabi S.A.W akan memakai penutup kepala di dalam serbannya.
Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “
(Ibnu Assakir,meriwayatkan hadith ini,sanadnya lemah)
9.”Hazrat Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa akan memakai penutup kepala yang akan menutupi sekali bahagian telinganya dan semasa berada di rumah,Baginda akan memakai yang kecil(seperti kopiah Syria)jenis penutup kepala.Abu Shaikh yang meriwayatkan Hadith ini.Iraaqi menulis bahawa hadith berkenaan tentang pemakaian penutup kepala pada hadith ini ialah yang paling sahih sumber dan dipercayai.”
(Faizuul-Qadeer jilid ke-5,mukasurat 246)
Hadith ini telah melepasi dibawah hadith yang dilampirkan disini bernombor 29)
10.”Abu Kabshaa Anmaan meriwayatkan bahawa penutup kepala dipakai oleh para Sahabat R.Anhum terkeluar dan rata.”
(Tirmizi,Hadith ini lemah,mukasurat 308)
Hazrat Gangohi R.Alaih menerangkan bahawa maksud perawi yang mana “kepala merka tertutup.penutup kepala itu tidak akan tercabut dari tetapi rata dan tertekan pada kepala.
(Alkaukabud Durrie jilid ke-2 ,mukasurat 452.)



            Tatkala saya memakai peci ini, terasa tenang dan tentram dalam menjalani sholat, tapi disaat peci ini tidak saya kenakan serasa ada yang hilang dari diri saya. Anggota badan Sholat, namun pikiran kemana-mana. Dan Alhamdulillah ketika peci ini diatas kepala saya, segala kemadhorotan,  segala hawa nafsu saya yang jelek bisa tercegah karena memakai peci ini. Kenapa? Karena itu tadi, kita menunjukan keislaman kita. Masa seorang muslim setelah menunjukan keislamannya lalu berbuat yang tidak-tidak. Disaat ada pandangan-pandangan yang kurang bagus, kemudian ada peci ini diatas kepala, akankah kita melihat hal tersebut? jelas tidak kan, kecuali orang itu hanya mengenakan saja, tidak bisa menghayati bagaimana fungsi peci ini dalam kehidupan sehari-hari, logikanya begini, semisal ada yang bening-bening lewat kemudian kita memandangi dengan penuh hawa nafsu, orang yang ada disekitar kita mesti ngomong, “pecinan tapi perbuatannya tidak mencerminkan sedang mengenakan peci.” Tidakkah malu sobat dikatakan seperti itu. Nah Peci ini walaupun tidak bisa bicara tapi dia bisa mengingatkan kita. Inilah pentingnya menunjukan keislaman kita. Sobat ikhwan maupun yang ukhti, mari sama-sama tunjukan keislaman kita. Cobalah bagi sobat ukhti yang belum mengenakan hijab, kenakanlah. Padahal ukhti lebih kelihatan annggun mengenakan seperti itu, dan kejadian-kejadian yang buruk yang akan menimpa ukhti pun bisa terhindar karena ukhti adalah perempuan yang baik-baik. Owh iya walaupun tidak berlaku untuk semua sii... ada sebuah hadis yang mengatakan “wanita yang baik untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik pula.” Subhannalloh betapa indahnya kehidupan islam kita ini.
Minta maaf atas kesalahan dan dosa, semoga bermanfaat. Wassalammu’alaikum.

Sumber Rujukan:
1.Sub Topik:
Topee in the light of Sunnah and practice of the Sahaba and Tabieen
-by_Maulana Fazlur Rahman Saheb
2.Raudhul Muhtaar (Shaami)-Darre Sa`adah
3.Khasail Nabawi -(komentar dalam Shamail Al Tirmizi)1960,Kabeeri Shaarah Muniyyatul Mussali,Fatawa Raheemia
4. Sharah Shamaail-Oleh Allama Ahdul Raoof Munawi (nota)
5. Jamul wasa’il oleh Mulla Ali Qari Rahmatullah Alai`h,Al Maqaisidul Hassanah by Allma Sakhawi,Faizul Qadeer and sharah Jamius Sagheer,Al-Isaba by Hafiz Ibn Hajar,Fathuul Baari Ibn hajar with footnote of Sheikh Bin Baaz, Mukaddama Fathul Bari Ibn Hajar
- all reference this section is from Beirut,Lebanon.
6. Sahih Bukhari,Sahih Muslim,Jami tirmizi,Ibnu Majjah,Musnnaf Ibn Abi Shaiba,Shamail Tirmizi,Al Mustadrak lil Hakiini,Abu Dawood,Bazlul Majhood,Ummadatul Qaari,Alaaf ul Shazi Maa`na Tirmizi,Naafil Mufti was Saail by Maulana Abdul Hay Lakhnawi,Fatwa Rasheedia,
- all reference this section is from Pakistan
7.Durrul Mukhtar ma Raddhul Mukhtar-Darrus` saadah.
8.Alsira Jul Muneer-(komentari Jamius Sagheer –Madinah, Saudi Arabia.


1 comment:

Tinggalin kommentar ya :D