Sobat pembaca sekalian, saya ingin
menceritakan bagaimana manfaat Peci bagi diri saya dan seorang muslim tentunya.
Ternyata banyak sekali fadhilah-fadhilah dan kebaikan-kebaikan yang saya bisa
dapatkan ketika mengenakan peci.
Seiring berjalannya waktu, rambut
saya ini semakin memanjang (tentunya rambut yang tumbuh dikepala lho yah).
Biasanya disaat sholat rambut ini menutupi dahi saya ketika sujud, kejadian
seperti ini sungguh membuat tidak nyaman dan tidak khusuk dalam menjalani sholat.
karena dahi adalah salah satu bagian anggota badan yang dilarang untuk ditutupi
rambut saat sujud berlangsung, inilah sebab nabi ketika sholat mengenakan
sorban dan sejenisnya. Karena kita hidup di Indonesia, mungkin peci adalah
penutup kepala yang cocok dan menjadi ciri khas dikehidupan masyarakat
Indonesia.
Selain sebagai penutup kepala saat
sholat, mengenakan peci juga adalah salah satu bukti kecintaan pada beliau Nabi
Muhammad SAW, barang siapa yang cinta akan nabi maka seseorang itu harus
membuktikan kecintaannya itu dengan menjalankan apa yang telah dicontohkannya
(disunnahkannya). Jangan sampai malu lah ketika mengenakan apa-apa yang Nabi
sunnahkan. Sebagai seorang yang bener-bener muslim, tunjukan bagaimana jati
diri muslim yang sesungguhnya. Massa kita kalah sama orang-orang munafik,
mereka mengaku islam tetapi tidak pernah menjalankan syariat islam, mereka
sudah tidak mempunyai malu dan menunjukan kemunafikan mereka, mereka tidak ada
rasa malu. Kita yang bener-bener muslim masa tidak mau menunjukan kemusliman
kita, seharusnya malu donk kita kan buak orang munafik.
Dalam
muqoddimah-muqoddimah tausiyah, istiqomah dalam menjalankan sunnah-sunnah Nabi
sering sekali di doa’kan oleh sang Khotib agar mendapat sholawat Alloh
(Sholawat dalam Artian selamat). Maka dari itu kiranya senang sekali jika kita
termasuk orang-orang yang istiqomah.
Penekanan
tentang pemakaian penutup kepala oleh di dalam linkungan Sunnah Nabi S.A.W dan
yang dipraktikkan oleh Sahabat (R.Anhum) dan Tabieen.
1.“hazrat
Ibnu Umar R.Anhu meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W menggunakan penutup kepala
berwarna putih.” (tabrani)
(Allama
suyooti rah. telah menulis di dlm kitab Jamius Sagheer yang mana sanad Hadith
ini ialah hassan.komentator kitab jamiu`s sagheer,Azzezi telah memahami penulisan
Allama suyooti ramatullah alaih.)
(As-Sirajuul
Muneer,jilid ke-4 mukasurat 112)
2. “telah
dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar R.Anhu bahawa Nabi S.A.W memakai penutup
kepala berwarna putih.”(mujamul kabeer dari tabrani)
(terdapat
kemusykilan kepada salah seorang perawi,Abdullah Ibnu Khirash,pada hadith
ini.Ibnu Hibban telah menulis bahawa dia dipercayai tetapi mungkin ada juga
belaku sedikit kesilapan.Muzakarah pada Muhaddith ialah bahawa beliau perawi
hadith yang lemah manakala para perawi lain adalah boleh dipercayai.
(Majmud-Zawaaid
Haisani jilid ke-2 mukasurat 124)
3.”telah
dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala
berwarna putih.”
(ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-mukasurat 155)
(ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-mukasurat 155)
(Tabrani
telah melaporkan bahawa di dalam mujamal aw`sat daripada gurunya Muhammed Ibnu
Haneefa Waasiti.Walaubagaimanapun ia didapati lemah)
(Majmud-Zawaaid
Haisani jilid ke-2 mukasurat 124)
4.Abu Sheikh
melaporkan dari Ibnu Abbas R.Anhu bahawa Nabi S.A.W mempunyai 3 penutup kepala
sepanjang kehidupannya.
(Bajhul
Majhood,jilid ke-6,mukasurat 52)
5”.di dalam
“mukhtasar”,kehidupan Nabi S.A.W,terdapat 3 jenis penutup kepala yang
didapati,petama ialah seperti rupa kopiah yang mana di dalamnya mempunyai
garisan padanya.yang kedua ialah yang diperbuat daripada kain hibarah dan yang
ketiga ialah penutup kepala yang menutupi telinga,yang mana selalunya Baginda
memakainya di dalam safar (perjalanan dan semasa namaaz.”
6.”Hazrat
Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna
putih yang mana berbentuk rata dan menutupi dan mengikuti bentuk kepalanya.”
(Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah)
(Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah)
(Faizuul-Kadeer,jilid
ke-5,mukasurat 246)
7.”Nabi
S.A.W telah berkata bahawa muhrim (orang di dalam ihram),janganlah memakai
kurta,seluar,serban dan “burnus”(sejenis bentuk penutup kepala)(Baginda tidak
akan memakai pakaian jenis ini pada masa itu).”
(Bukhari
Shareef jilid 1,mukasurat 209,dan jilid ke-2 mukasurat 864)
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
8.Riwayat
oleh Ibnu Abbas telah diterangkan (rujuk no.29) yang mana subjek
berkaitan,iaitu bahawa Nabi S.A.W akan memakai penutup kepala di dalam
serbannya.
Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “
Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “
(Ibnu
Assakir,meriwayatkan hadith ini,sanadnya lemah)
9.”Hazrat
Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa akan memakai penutup kepala yang akan
menutupi sekali bahagian telinganya dan semasa berada di rumah,Baginda akan
memakai yang kecil(seperti kopiah Syria)jenis penutup kepala.Abu Shaikh yang
meriwayatkan Hadith ini.Iraaqi menulis bahawa hadith berkenaan tentang
pemakaian penutup kepala pada hadith ini ialah yang paling sahih sumber dan
dipercayai.”
(Faizuul-Qadeer
jilid ke-5,mukasurat 246)
Hadith ini
telah melepasi dibawah hadith yang dilampirkan disini bernombor 29)
10.”Abu
Kabshaa Anmaan meriwayatkan bahawa penutup kepala dipakai oleh para Sahabat
R.Anhum terkeluar dan rata.”
(Tirmizi,Hadith
ini lemah,mukasurat 308)
Hazrat
Gangohi R.Alaih menerangkan bahawa maksud perawi yang mana “kepala merka
tertutup.penutup kepala itu tidak akan tercabut dari tetapi rata dan tertekan
pada kepala.
(Alkaukabud
Durrie jilid ke-2 ,mukasurat 452.)
Tatkala saya memakai peci ini,
terasa tenang dan tentram dalam menjalani sholat, tapi disaat peci ini tidak
saya kenakan serasa ada yang hilang dari diri saya. Anggota badan Sholat, namun
pikiran kemana-mana. Dan Alhamdulillah ketika peci ini diatas kepala saya,
segala kemadhorotan, segala hawa nafsu
saya yang jelek bisa tercegah karena memakai peci ini. Kenapa? Karena itu tadi,
kita menunjukan keislaman kita. Masa seorang muslim setelah menunjukan keislamannya
lalu berbuat yang tidak-tidak. Disaat ada pandangan-pandangan yang kurang
bagus, kemudian ada peci ini diatas kepala, akankah kita melihat hal tersebut?
jelas tidak kan, kecuali orang itu hanya mengenakan saja, tidak bisa menghayati
bagaimana fungsi peci ini dalam kehidupan sehari-hari, logikanya begini,
semisal ada yang bening-bening lewat kemudian kita memandangi dengan penuh hawa
nafsu, orang yang ada disekitar kita mesti ngomong, “pecinan tapi perbuatannya
tidak mencerminkan sedang mengenakan peci.” Tidakkah malu sobat dikatakan
seperti itu. Nah Peci ini walaupun tidak bisa bicara tapi dia bisa mengingatkan
kita. Inilah pentingnya menunjukan keislaman kita. Sobat ikhwan maupun yang
ukhti, mari sama-sama tunjukan keislaman kita. Cobalah bagi sobat ukhti yang
belum mengenakan hijab, kenakanlah. Padahal ukhti lebih kelihatan annggun
mengenakan seperti itu, dan kejadian-kejadian yang buruk yang akan menimpa
ukhti pun bisa terhindar karena ukhti adalah perempuan yang baik-baik. Owh iya
walaupun tidak berlaku untuk semua sii... ada sebuah hadis yang mengatakan
“wanita yang baik untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik untuk wanita
yang baik pula.” Subhannalloh betapa indahnya kehidupan islam kita ini.
Minta maaf
atas kesalahan dan dosa, semoga bermanfaat. Wassalammu’alaikum.
Sumber
Rujukan:
1.Sub Topik:
Topee in the light of Sunnah and practice of the Sahaba and Tabieen
-by_Maulana Fazlur Rahman Saheb
Topee in the light of Sunnah and practice of the Sahaba and Tabieen
-by_Maulana Fazlur Rahman Saheb
2.Raudhul
Muhtaar (Shaami)-Darre Sa`adah
3.Khasail
Nabawi -(komentar dalam Shamail Al Tirmizi)1960,Kabeeri Shaarah Muniyyatul
Mussali,Fatawa Raheemia
4. Sharah
Shamaail-Oleh Allama Ahdul Raoof Munawi (nota)
5. Jamul
wasa’il oleh Mulla Ali Qari Rahmatullah Alai`h,Al Maqaisidul Hassanah by Allma
Sakhawi,Faizul Qadeer and sharah Jamius Sagheer,Al-Isaba by Hafiz Ibn
Hajar,Fathuul Baari Ibn hajar with footnote of Sheikh Bin Baaz, Mukaddama
Fathul Bari Ibn Hajar
- all reference this section is from Beirut,Lebanon.
- all reference this section is from Beirut,Lebanon.
6. Sahih
Bukhari,Sahih Muslim,Jami tirmizi,Ibnu Majjah,Musnnaf Ibn Abi Shaiba,Shamail
Tirmizi,Al Mustadrak lil Hakiini,Abu Dawood,Bazlul Majhood,Ummadatul
Qaari,Alaaf ul Shazi Maa`na Tirmizi,Naafil Mufti was Saail by Maulana Abdul Hay
Lakhnawi,Fatwa Rasheedia,
- all reference this section is from Pakistan
- all reference this section is from Pakistan
7.Durrul
Mukhtar ma Raddhul Mukhtar-Darrus` saadah.
8.Alsira Jul
Muneer-(komentari Jamius Sagheer –Madinah, Saudi Arabia.
Assalamualaikum, Ijin share ya..
ReplyDelete